Dodaj produkty podając kody
Jak zacząć prowadzić butik?
Jak zacząć prowadzić butik? Od czego należy zacząć?
Otwarcie butiku odzieżowego powinno zostać poprzedzone gruntowną analizą. Potrzebna jest strategia, plan działania, określenie potencjalnego rynku, warunków jakimi dysponujemy. Aby otworzyć sklep odzieżowy, potrzebny jest budżet na start.
Każdy przyszły inwestor w branży odzieżowej powinien więc przejść przez następujące kroki analizy, przygotowania i projektu:
- opis misji i celów firmy, sprzedawanych produktów lub usług,
- strategia rynkowa – do kogo kierowany jest produkt/usługa,
- analiza SWOT (mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia),
- analiza konkurencji,
- kalkulacja kosztów związanych z podjęciem działalności gospodarczej – np.: koszty towaru, jego transportu, wyposażenia, personalne, podatkowe, najmu lokalu itp.,
- specyfikacja i harmonogram wydatków,
- prognozy finansowe obejmujące okres 3-5 lat,
- plan marketingowy.
Należy bardzo gruntownie przeanalizować rynek lokalny i jego potrzeby. Niezwykle ważny jest przy tym wybór miejsca lokalizacji butiku.
Jakie formalności należy dopełnić przy otwarciu butiku odzieżowego?
Sama rejestracja firmy nie wymaga żadnych opłat. Jest to nieskomplikowany i szybki proces. Aby rozpocząć działalność, należy wybrać odpowiedni kod PKD (można go poszukać w serwisie pkd.com.pl) oraz wypełnić wniosek CEIDG, który jest jednocześnie wnioskiem o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, wnioskiem o nadanie numeru REGON, wyborem formy opodatkowania i zgłoszeniem do urzędu skarbowego oraz do ZUS-u.
Wniosek taki składa się w dowolnym urzędzie miasta/gminy/dzielnicy, listem poleconym lub drogą online. Można to zrobić także internetowo w zakładce CEIDG.
Dodatkowo w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia działalności należy złożyć w dowolnym oddziale ZUS uzupełniony formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
Butik odzieżowy – czy trzeba być zarejestrowanym czynnym podatnikiem Vat?
W przypadku sklepów odzieżowych istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia z VAT, ponieważ butiki odzieżowe świadczą sprzedaż przede wszystkim na rzecz osób prywatnych, które nie są podatnikami VAT. Przedmiotowe zwolnienie obowiązuje do wysokości200 000 zł rocznych obrotów. Przekroczenie tego limitu wiązać się będzie z koniecznością zarejestrowania działalności do VAT.
Tak czy inaczej na początku biznesu odzieżowego jesteśmy zobowiązani do złożenia w urzędzie skarbowym deklaracji VAT-R, zarówno jeżeli chce skorzystać ze zwolnienia oraz jeżeli ma zamiar prowadzić działalność jako czynny podatnik z VAT.
Na jakie wydatki należy być przygotowanym w związku z otwarciem butiku odzieżowego?
Przede wszystkim na pierwszy plan wysuwają się tzw. środki trwałe, czyli wyposażenie sklepu, przyda się m.in.:
- lada;
- przebieralnia;
- wieszaki;
- oświetlenie;
- lustra;
- pufy , kanapa czy fotele do siedzenia;
- półki i stoły, na których ułożone będą ubrania;
- manekiny;
- kasa fiskalna;
- komputer, drukarka;
- aparat fotograficzny;
- dodatki do wystroju wnętrza;
- alarm przeciwwłamaniowy
- ubezpieczenie lokalu i towarów
- opakowania na ubrania i inne.
Kolejny znaczący wydatek to sam towar, czyli sprzedawane ubrania, obuwie czy dodatki. W tym zakresie warto podjąć wartościową współpracę z hurtownią odzieży czy producentem odzieży. Wynegocjowane warunki współpracy mają kluczowe znaczenie dla powodzenia biznesu. Obecnie, nierzadko biznes odzieżowy poza działalnością stacjonarną przenosi się także do Internetu, w formie sprzedaży online. Warto taką opcję rozważyć. Bardzo dobrym rozwiązaniem może okazać się współpraca z hurtownią internetową odzieżową LaMu. To rozpoznawalna i ceniona marka pomoże budować bazę Klientów, oraz zaufanie do butiku i lojalność powracających Klientów. W naszej ofercie można znaleźć stylowe bluzki damskie w hurcie, ale także wygodne białe spodnie damskie od producenta, czy oryginalne koszule damskie w hurcie i tanie sukienki.
Zapoznaj się także z innymi wpisami blogowymi:
- W jaki sposób wykorzystać trendy w modzie do zwiększenia sprzedaży w butiku?